You do You

You do You

Meum har netop lanceret sin nyeste kampagne i juni 2022, nemlig 'You do you'. Kampagnen sætter fokus på kvinders frie valg og ret til at bestemme over deres egen krop.

Vi har taget en snak med Mathilde, stifter af Meum, om kampagnen:

Hvad går kampagnen ud på?

"'You do you' handler kort sagt om at vi gerne vil støtte alle slags kvinder i deres eget frie valg. Særligt har vi fokus på kroppen og kropsbehåring."

Hvad menes der med 'You do you'?

"Det der menes er, at du bare gør hvad du har lyst til. Så hvis du har lyst til at barbere dig, gør du det, har du ikke lyst til at barbere dig, lader du være. Eller har du lyst til at vise din body frem, så gør du det!"

Kan man godt have det budskab og samtidig lave barberskrabere til kvinder?

"JA! Vi er her ikke for at pålægge nogen at gøre noget bestemt med deres krop, heller ikke at fjerne sine hår. You do you, honey. Vi er her for at give dig det bedste valg for dig, din krop og jorden - det mener vi kvinderne fortjener"

Hvor kommer idéen til kampagnen fra?

"Jamen jeg har personligt selv oplevet flere gange, at andre mennesker følte, at de skulle bestemme over min krop. Andre har haft holdninger til, hvad jeg havde på af tøj, om jeg havde barberet mig, og hvad jeg viste af min krop på sociale medier. Jeg kender mange andre kvinder, der har oplevet det samme. Og nok skal være nok. Det er der simpelthen bare ikke andre, der skal bestemme eller have en holdning til. Vi kunne have valgt at lave alverdens typer af kampagner hvor vi mere eller mindre kunne pålægge kvinder at skulle fjerne deres hår, men det er ikke en del af Meums DNA."

Hvilken effekt ønsker du, at kampagnen får?

"Jeg ønsker at sprede budskabet omkring at kvinder selv bestemmer over egen krop. Og at flere får lyst til at stå ved dem selv. Jeg ved personligt, at man kan være så totalt usikker på sin egen krop, især når medierne og større brands spytter kampagner ud fyldt med modeller jeg personligt slet ikke kan spejle mig selv i og mit mål er at kvinder skal se den her kampagne og føle der er nogen de kan afspejle sig i og ikke få det dårligt med sig selv, deres krop og kropsbehåring når de ser den. Jeg vil med kampagnen vise, at kvinder kan se ud på mange forskellige måder. Alle kvinder kan have former, strækmærker og kropsbehåring - og det er der ingen skam i!"

Så det handler også om at bryde et tabu?

"Det handler i stor grad om at bryde med tabuet om kvinders kroppe! Vi kender de mange barberskraber reklamer, hvor der kun vises slanke kvinder, som ikke engang har hår på kroppen! Altså what! Det viser jo et helt urealistisk billede af, hvordan kvindekroppen 'bør' se ud. Vores Bamboo Club (Meums kunder) er en blanding af alle mulige typer kvinder i forskellige kroppe, så det skal kampagnen selvfølgelig også afspejle"

Hvad har været vigtigt for dig at have med i kampagnen?

"Det har været vigtigt for mig at vise nogle kvinder i kampagnen, som er helt og aldeles naturlige! Og de ser hamrende godt ud! Vi hylder, at kvinder har forskellige former, tatoveringer, piercinger, armhulehår, hår på tæerne, strækmærker and you name it! Og vi er så glade for de kvinder, som vi har haft med i kampagnen. Både dem der har stået model og de mange frivillige, som har sendt os naturlige billeder og videoer af deres fantastiske kroppe!"

Meums kampagne skriver sig ind i en tid, hvor der søges et større fokus på at bryde med tabuer om den ideelle krop. For den ideelle krop er alle kroppe, og der er sgu nok meget lang tid før det er bredt accepteret, men hvis vi kan hjælpe bare én ung kvinde der sidder et sted og har det stramt over hvordan hun ser ud, så er det seriøst det hele værd. Det skal ikke længere være et urealistisk billede af kvindekroppen, der er normen. For virkeligheden er, at kroppen ser ud på mange måder. 

Du kan se kampagnevideoen her

meum_barberksraber

 

Tilbage til blog